Niezawodny licznik paliwa

W każdym samochodzie znajdziemy licznik benzyny, dzięki niemu kierowca zna stan baku, i wie kiedy zatankować.

W baku umieszczony jest pływak, który wysyła do samochodu impuls elektryczny. W zależności od poziomu paliwa impulsy się różnią, gdy zapłon jest włączony, cewka grzewcza powoduje ugięcie paska bimetalicznego. Ruch tego paska jest następnie przenoszony na igłę wskaźnikową miernika. Taśma odchyli się najbardziej, gdy nie ma oporu w obwodzie elektrycznym wskaźnika paliwa, a zbiornik jest pełny. Rezystancja w obwodzie osiąga maksimum, gdy zbiornik jest pusty, co oznacza, że pasek nie zmieni swojego położenia, a zatem miernik odczyta zero.

Zaletą bimetalicznego miernika jest to, że na odczyt miernika nie wpłynie żaden ruch paliwa w zbiorniku, gdy samochód jest w ruchu.

Z drugiej strony, ten typ miernika jest wrażliwy na wahania napięcia akumulatora samochodu, dlatego też w obwodzie miernika paliwa jest zwykle wbudowany oddzielny stabilizator napięcia, aby utrzymać napięcie, a zatem odczyt urządzenia, na stałym poziomie. Głównymi składnikami miernika magnetycznego są dwa elektromagnesy, prąd przepływa stale przez jeden z elektromagnesów, zwany cewką sterującą, gdy zapłon jest włączony. Siła prądu przepływającego przez drugi elektromagnes, cewkę odchylającą, zależy od położenia pływaka w zbiorniku. Przy tego rodzaju mierniku nie ma oporu w obwodzie, gdy zbiornik jest pusty, więc zwora i igła wskaźnikowa są przyciągane w kierunku cewki odchylającej. Ale gdy zbiornik jest pełny, większość prądu jest kierowana w stronę cewki sterującej, w wyniku czego igła wskazująca pokazuje pełny. Znajomość stanu paliwa jest bardzo ważna, z pewnością licznik benzyny musi działać prawidłowo, aby nie było niespodzianek, kiedy zabraknie nam nagle paliwa. Jeżeli po zatankowaniu paliwa do pełna, wskaźnik, jest w złej pozycji, należy wówczas sprawdzić co powoduje nieprawidłowości. Można sprawdzić przykładowo bezpieczniki, jeżeli one okażą się działać prawidłowo można podejrzewać problemy z kablami, czy też usterki należy szukać w baku.