Co warto wiedzieć o technologii druku przestrzennego?

Druk przestrzenny to technologia opracowana przez Charlesa Hulla w 1984 roku, natomiast opatentowana została w roku 1986 jako usługa Stereolitografii, a sam Hull założył firmę specjalizującą się w produkcji drukarek trójwymiarowych.

W 1988 roku została opracowana inna technologia polegająca na osadzaniu topionego materiału, a osobą odpowiedzialną za jej opracowanie był Scott Crump. Od tego momentu technologia druku trójwymiarowego zaczęła odnotowywać stały rozwój. Pierwsza drukarka trójwymiarowa przeznaczona do użytku domowego powstała w 2006 roku, a na początku XXI wieku rozpoczęto prace nad technologiami druku 3D, które mogą się przydać w branży medycznej.

Co warto wiedzieć o technologii druku przestrzennego?

Proces drukowania trójwymiarowego

Jeśli chodzi o proces, jakim jest drukowanie przestrzenne 3D to polega on na wykorzystywaniu specjalistycznych drukarek do tworzenia różnych przedmiotów, na podstawie wcześniej opracowanego projektu komputerowego. Drukarki do tworzenia przedmiotów wykorzystują nylon, PLA, ABS oraz wiele innych rodzajów materiałów bazowych w sproszkowanej formie. Materiał tego rodzaju znajduje się w łożu drukarki, a za tworzenie konkretnych przedmiotów odpowiedzialna jest głowica drukująca.

Aktualnie na rynku dostępnych jest wiele nowoczesnych technologii druku 3D. Różnią się one od siebie pod kątem swoich możliwości oraz branż, w których okazują się przydatne. Istnieje wiele metod podziału technologii druku trójwymiarowego pod kątem dokładności, materiału, z którego tworzone są różne przedmioty, sposobu nakładania materiału czy też szybkości tworzenia różnych elementów. Przy pomocy drukarek trójwymiarowych można wytwarzać gotowe produkty z tworzywa sztucznego, przedmioty z materiałów topliwych, elementy wymagające dalszej obróbki, elementy wykorzystywane w innych przedmiotach, prototypy, itp.

Na terenie Polski działa niejedna profesjonalna drukarnia 3d. Firmy takie wykorzystują wspomniane wyżej nowoczesne technologie, które umożliwiają wytwarzanie wielu różnych przedmiotów. Oferty takich drukarni są kierowane zarówno do klientów indywidualnych, jak też do przedsiębiorstw działających w różnych branżach.